AZS
v médiách... Hospodárske
noviny
(august 2005)
Šľachta
na Slovensku: medzi česťou a povinnosťou
Každý národ je hrdý na svoju elitu. Najčastejšie tou elitou bývajú šľachtické
rody. Slováci sú presvedčení, že aristokraciu nemajú a že im po celé
stáročia vládli cudzí šľachtici. Je to mylná predstava rovnako ako vratké
legendy o údajne slovenských veľmožoch.
Skutočnosť, že šľachtici na Slovensku neboli
slovenského pôvodu nehrá veľkú úlohu; šľachta totiž nie vždy splývala
s národnými celkami. Naopak, hranice etnické i zemepisné odjakživa
prekonávala. Šľachtické rody sa správali a správajú podľa
pravidiel, ktoré so záujmami jednotlivých národných spoločenstiev môžu a nemusia
súznieť.
Devätnáste
storočie, ktoré znamenalo definitívny koniec feudalizmu a počas ktorého
sa sebaidentifikačné ambície národov upevnili a vykryštalizovali,
zasialo semená množstva pochybných a plamenných mýtov. Paradoxom je,
že slovenskí vlastenci feudálnymi poriadkami opovrhovali, no súčasne
podnietili vznik mýtov o šľachte slovenského pôvodu. Dobrým príkladom
je Matúš Čák Trenčiansky, “pán Váhu a Tatier”, ktorý bol údajne
dobrým a spravodlivým feudálom.
Túžba
po slovenskej historickej elite bola veľká a tak národní buditelia sa
si bez ťažkostí osvojili predstavu o tom, že veľkomoravské kniežatá
– Pribina a Svätopluk – boli vlastne Slováci. Z toho, že rody týchto
vladárov nemali pokračovanie, obvinili Maďarov. A tak vznikol mýtus o tisícročnej
porobe. Horliví národniari však i dnes zabúdajú,
že národ je “vynález” devätnásteho storočia a že Európa takmer
tisíc rokov vôbec neuvažovala v dimenziách národných celkov. Tisícročná
poroba Slovákov sa často spája s prítomnosťou cudzej, predovšetkým
uhorskej šľachty (Andrássyovci, Pálfyovci, Esterházyovci,
Hunyadyovci). Kontrast medzi vládnucou aristokraciou, ktorá nemá slovenský pôvod
a samotným ľudom zrejme tiež prispel ku vzniku národného
autostereotypu, podľa ktorého Slováci sú národ plebejský – národ roľníkov
a pastierov.
Problémy s listinami
V roku 1998 vzniklo Aristokratické združenie
Slovenska (AZS). V preambule jeho stanov sa píše: “Slovensko je jedinou
európskou krajinou, kde úplne absentuje aristokracia ako spoločenská
vrstva...” Táto veta nepoukazuje na to, že Slováci nemali svojich aristokratov,
ale na to, že komunistický režim aristokraciu takmer zlikvidoval “nielen
fyzicky, ale aj morálne”.
Šľachtický
stav bol na území dnešného Slovenska zrušený v roku 1918, takpovediac
súčasne so vznikom Československa. Postarala sa o to najmä dobová
celospoločenská nálada, ovplyvnená pádom monarchie a vytvorením
demokratického štátu. Podľa Kniežaťa Juraja Radziwilla-Anoškina, súčasnej
hlavy AZS, zákonu č. 61 z roku 1918 chýbala logika. Šľachtické privilégiá
síce zrušil, no súčasne ich priznal každému občanovi nového štátu.
“Všetci občania mohli voliť i byť volení, voľne sa pohybovať,
vlastniť ľubovoľné majetky, študovať, obchodovať i podnikať,” píše
Knieža Radziwill-Anoškin v príspevku Erby, šľachtický register a občianske
znaky a dodáva: “V skutočnosti teda nešlo o zrušenie privilégií
skupine občanov, ale o ich rozšírenie na všetkých občanov”.
Túžba
byť šľachticom po roku 1989 medzi zbohatlíkmi značne zosilnela. Do módy
prišlo vlastniť erb. Pri Ministerstve vnútra SR funguje Heraldický register.
Prostredníctvom Heraldického kolégia na požiadanie ktoréhokoľvek občana
udeľuje a vydáva “erbové listiny”. Problémom je, že tieto listiny
nápadne pripomínajú skutočné šľachtické erbové listiny, no so šľachtickým
stavom nič spoločné nemajú! Zamestnanci Heraldického registra
zrejme usúdili, že šľachta u nás od roku 1918 vôbec nejestvuje a že
nezáleží ani na tom, že v demokratických štátoch západnej Európy
dodnes existujú monarchie a kniežacie dvory.
Dobrodružné osudy
Potomkovia šľachtických rodov na Slovensku úplne nevymreli. Jednak ich
predstavujú tí, ktorých predkovia po stáročia tu mali svoje panstvá, hrady
a kaštiele a jednak tí, ktorí na Slovensku našli azyl. Tých prvých
zastupujú vzdialení i blízki príbuzní Fesztyovcov, Koháryovcov či
Thurzovcov... K tým druhým
patria
potomkovia aristokratov, ktorí utekali pred komunistickým terorom šíriacim
sa v Rusku po roku 1917. Jedným z takýchto potomkov je aj pani Oľga
Gálfyová.
Osudy
jej rodičov boli, mierne povedané, dobrodružné. Matka pani Gálfyovej pochádzala
zo slávneho rodu Borodinovcov. Borodinovci sa v roku 1812 pričinili o porážku
Napoleona a dali svetu aj významného skladateľa -- Alexandra Borodina,
autora opery Princ Igor. Slečna Borodinová sa vydala za istého boľševika,
ktorý prevzal jej priezvisko. Pred Stalinovými
nohsledmi sa ukryli len na istý čas -- v Masarykovom Československu. 10.
mája 1945 manžela pani Borodinovej príslušníci NKVD vypátrali a z Bratislavy
odvliekli. V roku 1952 sa rodina dozvedela, že bol popravený zastrelením.
Pani Gálfyová
je dnes na dôchodku. Dlhé roky pracovala ako
turistická sprievodkyňa, so zájazdmi cestovala predovšetkým do Sovietskeho
zväzu. “So šľachticmi na Slovensku sa nestýkam,” priznáva sa. “O
aristokraciu sa nezaujímam a ani nikoho z týchto kruhov nepoznám. V
minulosti som sa síce dvakrát pokúsila
kontaktovať potomkov Borodinovcov v zahraničí, ale potom som to
vzdala.”
Túžba po monarchii
Trošku z iného súdka je príbeh pani Kňažnej Márie Renáty Stillich
von Kustra, prezidentky Slovenskej kráľovskej spoločnosti. Pani prezidentka,
inak bývalá učiteľka slovenčiny a ruštiny, s komunistami také
problémy ako väčšina aristokratov nemala. Svedčí o tom aj fakt, že
bola vlastníčkou straníckej knižky, ktorú aparátčikom vrátila až vtedy,
keď sa jej znepáčili ich “nečestné” praktiky.
Neskôr
prešla do Viedne, odkiaľ sa potom dostala do Kanady, kde prežila desať
rokov. Venovala sa tam štúdiu angličtiny, psychológie, svetových náboženstiev
a joge. Po návrate do Košíc si zaumienila, že založí spoločnosť
riadiacu sa princípmi rytierstva. Podľa
nej si totiž kraj medzi Dunajom a Tatrami zaslúži vlastnú monarchiu. “Veď
Slovensko malo pred 1200 rokmi svojich kráľov,” vyjadrila sa pre istý týždenník.
Slovenská
kráľovská spoločnosť, napriek bohumilým úmyslom jej zakladateľky, skôr
upadá ako rozvkvitá. V čase svojho najväčšieho rozkvetu mala vraj
takmer tisíc členov. Jedným z prívržencov spoločnosti bol aj Tibor
Mojš von Ludrova, ktorý údajne patril medzi vysokopostavených rakúskych, maďarských
a nemeckých rytierov a mecenášov organizácie.
“Šľachtické
tituly pútajú pozornosť množstva podvodníkov,” usmieva sa Knieža
Radziwill-Anoškin a uzatvára: “Šľachticom však nemôže byť niekto,
kto nie je zaregistrovaný v medzinárodne uznávanom šľachtickom
registri.” AZS, ktorá je jedinou organizáciou tohto druhu v bývalom
komunistickom bloku, má právo registrovať aj zahraničných predstaviteľov
šľachty.
Bohatí duchom
Dejiny rodiny Radziwill-Anoškin-Voroncov siahajú kamsi do 12. storočia a sú
spojené s bolgaro-kamskými povolžskými kniežatami a s litovskými
bojarmi z rodu Radziwill. “Aristokracia môže byť dvojaká,” hovorí
Knieža Juraj Radziwill-Anoškin, inžinier a vedec: “Rodová a duchovná.”
Grécke
slovo aristokratos znamená: najlepší z najlepších. Šľachticmi sa
kedysi stávali ľudia, ktorí sa vyznamenali šľachetnými činmi. Predstava,
že šľachtici ľud utláčali, je veľmi skreslená, hoci by sa určite dali
uviesť aj negatívne príklady. Väčšinou však platilo, že šľachtici
pracovali pre verejné blaho, neprestajne sa vzdelávali a vzdelanie a kultúru
podporovali, šírili.
Povýšenie
záujemcu do šľachtického stavu môže iniciovať člen Aristokratickej rady.
O pridelení či odňatí šľachtického titulu môže rozhodovať len také
knieža, ktoré má vlastný Kniežací dvor a domáci Rád. Založiť Kniežací
dvor má okrem panovníkov len priamy potomok panovníckych dynastií. “Okrem
toho musí byť knieža vlastníkom nehnuteľnosti s pozemkom, nezáleží na
tom, akého veľkého, môže to byť hoci aj meter štvorcový,” vysvetľuje
s úsmevom Knieža Radziwill-Anoškin.
Aristokratické
združenie Slovenska pri prijímaní nových
členov a potvrdzovaní či obnovovaní šľachtického stavu sa však už nefukčných
anachronizmov tak striktne nepridržiava. Prihliada predovšetkým na osobné zásluhy
jedincov, na ich vzdelanosť, kultivované vystupovanie, sebaobetavosť, nezištnosť,
prínos pre verejné blaho. To bol prípad aj herca Ladislava Chudíka,
aristokrata duchom, ktorému čestné členstvo udelili za jeho činy a prejav.
Mnoho
ľudí si myslí, že byť šľachticom je česť, výsada, z ktorej nevyplývajú
takmer nijaké záväzky. “Je to skôr súbor povinností, než česť. Šľachtic
to nemá vôbec ľahké; musí mať silnú vôľu, vždy sa ovládať, a keď
treba odsunúť svoje súkromné záujmy,” hovorí Knieža Radziwill-Anoškin.
Šľachtici na Slovensku sú podľa neho bohatí duchom a chudobní
majetkom. “To však vôbec nie je na škodu veci, skôr naopak,”
smeje sa.
Peter Macsovszky

© AZS, február 2006