AZS v médiách... Národná obroda (15.12.2000)
Popoludnie s kniežaťom
"Určite nezablúdite. Novinári totiž hodiny vysedávajú na neďalekých schodoch vyšetrovne organizovaného zločinu." Navigoval ma telefonicky Knieža Juraj Radziwill-Anoškin, keď som ho poprosila aby mi vysvetlil, kde býva. Skutočne, tento v Bratislave dobre známy orientačný bod ma veľmi presne zaviedol do bývalého malého kaštieľa grófa Zichyho na strmine pod Slavínom. Susedstvo vyšetrovateľov nikto z nás dvoch nekomentoval, ale potmehútsky som si spomenula na nedávne časy: Dúbravčania si dlho mysleli, že policajné autá striedajúce sa v nepretržitých hliadkach strážia činžiak, v ktorom býval vtedajši minister kultúry. Dlho im trvalo, než prišli na to, že sledujú rodinu Čarnogurskovcov žijúcu o niekoľko brán ďalej.
Keby ste Jeho Výsosť stretli trebárs na predvianočnej prechádzke, ani by vás nenapadlo, že je tento muž potomkom slávnych aristokratických rodov Voroncovcov, Radziwillovcov a Anoškinovcov. A kaštieľ, ktorý nechal postaviť na začiatku tohto storočia gróf Zichy pre svoju dcéru? Ten bol rozdelený na štyri byty a jeden z nich získalo knieža v roku 1970 bežnou výmenou. Pred druhou svetovou vojnou bývala jeho rozľahlá záhrada jednou z najkrajších v Bratislave. Nečudo, že prilákala nacistov, ktorí si v nej vybudovali vojenský bunker. Na jeho základoch stojí dnes tuctová kockatá stavba, ktorá hatí výhľad z priestranných okien niekdajšieho zičiovského salónu - z grófskej záhrady zostalo veľmi málo.
0 čom sa nesmelo hovoriť
Knieža zdôrazňuje,
že Slovensko je bohaté na šľachticov. Treba sa zbaviť
názorov, že nemáme žiadnu šľachtu. U nás totiž existoval
zemiansky stav, ktorý ostatná Európa nepoznala. To, že pre
zvykové dedičské právo, vzťahujúce sa na pôdu zemania
schudobneli, je už druhá stránká veci - ekonomická. Hoci
vlastnili len "sedem sliviek", mali šľachtický
honor. A o ten sa pripravili sami. Knieža Anoškin pripomína,
že šľachtické výsady neboli zrušené, naopak - v roku 1918
sa stali prístupné každému občanovi demokratického štátu
- právo voliť, vzdelávať sa, sťahovať sa, vlastniť
majetok... "Bolo chybou slovenského zemianstva, že preto
stratilo dôvod na aktivitu a prestalo sa prejavovať, akoby
pominulo jeho opodstatnenie. Slovenský národ je veľmi bohatý
na šľachticov, len si to neuvedomuje" tvrdí knieža. Jeho
manželka Marianna hneď dodáva, že v režime, ktorý vládol,
by nikto ani za svet nepovedal: Môj otec bol zeman. Takýto
pôvod sa tajil. Radšej ho potomkovia zabudli. Nečudo, veď aj
občan Juraj Anoškin a jeho sestra Eugénia Vyskočilová boli
neustále perzekuovaní a sledovaní tajnou políciou. Nie je
príjemné meniť každé dva-tri roky zamestnávateľa, aj keď
pracujete ako stavebný inžinier.
Papierová šľachta
Knieža
Juraj Radziwill-Anoškin je hlavou Aristokratického združenia
Slovenska. Donedávna bol oficiálne zaregistrovaný ako jeho
predseda. Ale niečo také nie je možné, pretože nikto ho
zvoliť nemohol a nikto ho ani nemôže odvolať. Treba sa
jednoducho preniesť do sveta iných pojmov, čo pochopili aj
úrady. Hlavou sa musíte narodiť, musíte byť potomkom
suverénneho panovníckeho rodu - dnešnou "hantírkou"
povedané: titul (a aj jeho funkčné vykonávanie) je dedičný.
Hlava nemôže byť takzvaným "papierovým"
šľachticom, teda vymenovaný dekrétom, napríklad britskou
kráľovnou. V pozícii "papierového" šľachtica sa
môžete len zaradiť do kráľovského alebo kniežacieho dvora,
akým je u nás Kniežací Dvor Kniežaťa Juraja
Radziwill-Anoškina.
Chlebodarcovia a poddaní
"Vždy sme boli
vedení k tomu, aby sme prejavovali ľuďom úctu. Ak sú od nás
závislí, na prvom mieste je pre nás zodpovednosť za ich
osudy. Rodinu kniežaťa Lobkowicza stihol podobný osud ako
našu. Keď im všetko zobrali, žili v malom dvojizbovom byte.
Starý pán Lobkowicz jednu honosne nazýval salónom. Keď
prišiel z práce, bol cestárom, odložil lopatu a prezliekol
sa. Vzal si tmavý oblek a bielu košeľu, až potom šiel jesť.
Kedže v najťažších časoch nemali ani na jedlo, stávalo sa,
že ich ráno pred dverami čakal košík s potravinami. Ich
ľudia, takzvaní podanní, sa o nich starali. Chlebodarcov
milovali a mali k nim veľmi pekný vzťah." reaguje knieža
na otázku, akým konfrontáciám boli vystavené tradičné
zásady výchovy s oficiálne proklamovanými heslami
komunistickej moci. "Otázka hrdosti sa zamieňala s
pýchou. Kto česť kládol na prvé miesto a osobné výhody na
druhé, tomu ľudia hovorili: somár. To boli vážne problémy
pre rodičov. Deti v škole učia o "dobrom" Leninovi a
rodičia i starí rodičia im hovoria niečo iné. Ak sa
zmrzačia mravné priority, etika, morálne hodnoty, tak človek
prestáva byť človekom, stáva sa parazitom života,"
podčiarkuje knieža.
Ale uzavretá
šľachtická spoločnosť, akési tajné stretávania, ako
napríklad z kruhov disentu, neexistovala. Aspoň knieža niečo
také nezažil: "Sťahovali sme sa každé tri-štyri roky
do iného mesta. Stretávali sa u nás demokrati, monarchisti,
socialisti aj anarchisti. Jedinú výnimku však otec
nepripúšťal - žiadni komunisti, lebo tí vnášali do
spoločnosti nenávisť a zlobu. Rodičia sa vždy stali centrom
intelektuálskej spoločnosti. Možno sa tak dialo nevdojak. Ale
ja si myslím, že nie, že to bolo zákonité. Už Leonardo da
Vinci povedal, že ľudí možno rozdeliť na tri skupiny: tých,
čo nevidia, ďalších, čo vidia, keď sa im ukáže, a
takých, ktorí vidia sami od seba. Skupina, ktorá všetko
vidí, všetko aj intenzívne prežíva. Musí byť činorodá.
No stáva sa terčom konfrontácií, sympatií aj nesympatií.
Veľká časť aristokracie patrí do tretej skupiny. Rovnosť
medzi ľuďmi nikdy nebola, nie je a nebude. Sú usilovní a
leniví, hlúpi a múdri, snaživí a ľahostajní, zlí a
dobrí, silní a slabí. Podľa toho, aké majú gény."
Aristokratické združenie Slovenska
Dnes
môžete komunikovaf aj s britskou kráľovnou len tak - bez
znalosti etikety dvorana. Stačí ovládať základné grify
surfovania na internete. Kontaktná adresa Aristokratického
združenia Slovenska - fakticky Kniežacieho Dvora rodu
Radziwill-Anoškin je prístupná každému: www.tsa.sk - v
slovenčine i angličtine. Webové stránky sú aj časťou
odpovede na otázku, čo môže súčasnosti ponúknuť
šľachta. "Predovšetkým je to však projekt
Aristokratického združenia Slovenska o obnove historických
pamiatok. Bol vybraný jeden zdevastovaný veľký kaštieľ,
ktorý združenie zrekonštruuje a následne v ňom, ale i v
širokom okolí, vytvorí rad spoločenských, kultúrnych a
rekreačných i iných aktivít. Postupne zmenia sociálnu i
ekonomickú štruktúru tamojšej lokality. Vytvoria sa nové
pracovné príležitosti obnovením tradičných remesiel a
ľudovej výroby, napríklad kováčstvo, umelecké
zámočníctvo, drevorezbárstvo, kamenárstvo, stolárstvo,
štukatérstvo. Tým sa podnieti aj zlepšenie medziľudských
vzťahov. Nasledovať bude ďalšia historická pamiatka. Po
rekonštrukcii vytvorí nové aktivity, ktoré oživia postupne
ďalšie regióny. Chceme rozprúdiť remeselnú výrobu,
obrodiť cechové majstrovstvo, ponúknuť ľuďom prácu...
Knieža Juraj je presvedčený, že o 20 rokov sa takto podarí
priaznivo zmeniť štruktúru slovenského vidieka.
"Šľachtic je
až vtedy šľachticom, keď ho tak označí spoločnosť. Ak má
niekto docieliť to, o čo sa bezúspešne pokúša množstvo
ekonómov z rozličných politických strán a zatiaľ sa to
nikomu nedarí, a ak niekto môže nájsť vychodisko z
dnešného marazmu, čo ani vláda nedokáže, tak je to jedine
šľachta. Jej bytostným poslaním je slúžiť ľuďom. Kto len
vykrikuje o sebe, že je šľachtic a vynucuje si pozornosť,
určite nie je skutočným šľachticom," tvrdí knieža.
Helena Budinská
© AZS, február 2006