AZS v médiách... Práca (11.11.2000)
Človek bez hrdosti je len pol človeka
Pred Vilou Terezou v Trenčianskych Tepliciach som sa tento rok ocitla dvakrát, no ďalej ako po vchod som sa dostala len raz. Hoci s pozvánkou, na 10. ročníku Ceny Karla Čapka, históriou deklarovaného ako demokrata, sa ukázalo, že som nadbytočná. Naopak, pri príležitosti udelenia čestného členstva v Aristokratickom združení Slovenska duševnému aristokratovi - hercovi Ladislavovi Chudíkovi a krstu knihy o Božidare Turzonovovej, mi napriek preplnenej sále vyšiel v ústrety šľachtic. Knieža Juraj Radziwill-Anoškin, gróf Voroncov, na pozvánke podpísaný ako Hlava Aristokratického združenia Slovenska (AZS).
Oddojčená
plebejskosťou, proletárskym pôvodom i presvedčením som vtedy
celé podujatie vnímala skôr ako hru. A hoci som si prešla
pár encyklopedických pasáží o šľachtictve, netušila som,
že potomka poľsko-litovských a ruských panovníckych rodov
som namiesto mne občiansky znejúceho "knieža" mala
pri zoznámení titulovať "Vaša Výsosť".
Oslovenie "knieža" sa totiž v týchto kruhoch
nepokladá za občianske, ale priateľské. Inak vyjadruje buď najnižšiu
panovnícku hodnosť, ak ide o potomka bývalého
panovníckeho rodu, alebo najvyšší šľachtický titul,
ak bol niekto povýšený z grófa na knieža.
V prípade rodiny
Radziwill-Anoškin-Voroncov treba ísť až do 12. storočia k
bolgaro-kamským povolžským kniežatám Anoškinovcom, ktorí
sa panovníckou kniežacou dynastiou stali po rozpade Zlatej
hordy, a k zakladateľom rodu Radziwill - litovským bojarom a
vojvodom, z ktorých je historicky zachytený najmä Syrpuc, zo
začiatku 14.storočia. Potomok Anoškinovcov, knieža Peter, po
matke gróf Voroncov, bol dôstojníkom cárskej gardy a rytierom
Georgievského kríža. Podľa prameňov sa stal pokoriteľom
Čapajeva a po porážke Bielej armády emigroval v r. 1919 ako
hosť anglického kráľa do Egypta. V roku 1923 prišiel do
bývalého Československa, vyštudoval Ruskú právnickú
fakultu, v r. 1928 sa oženil s kňažnou Vierou
Radziwill-Ľubašovou. Priviedli na svet Juraja a Eugéniu,
ktorých v päťdesiatych rokoch ako triednych nepriateľov
neminul osud politických väzňov. Osud ako z učebnice
dejepisu.
V čase, keď jeden zo súrodencov, knieža Juraj, občianskym povolaním stavebný inžinier-vedec, súhlasil so stretnutím, som však nič z toho nevedela. O šľachte a aristokracii som poznala len fakty zo školy a z historických románov a trochu naivne romanticky ma fascinoval akurát údajný šľachtický zmysel pre česť, hrdosť, rytierskosť, nepodplatiteľnosť, dôstojnosť a pravdovravnosť. Tým, ktorí sa napriek svojmu pôvodu správali ako odroni, som šľachtictvo vo svojom vedomí jednoducho nepriznala. Navyše sa mi za pojmom šľachtic nezdalo a nezdá najdôležitejšie hľadať genetický pôvod či menovacie dekréty, ale predovšetkým charakter, česť, poctivosť, a najmä veľkú sebadisciplínu. Podľa kniežaťa Radziwill-Anoškina je táto definícia presná.
"Voľakedy
žila šľachta z privilégií," usmial sa. "Dnes musí
robiť čosi, pre čo by ju spoločnosť potrebovala. Inak je to
len hra. Byť ozajstným šľachticom je náročné. Vyžaduje to
veľa sebakontroly, sebadisciplíny, sebaobetovania, poctivosti a
- práce. Istému známemu som napríklad musel
povedať, že ak si chce obnoviť pôvodný titul, nemal
by používať takzvanú večnú telefónnu kartu, lebo je to
zlodejstvo, a to je v rozpore so šľachtickou cťou. A
nedá sa prepáčiť, ani ak je insolventný, a pritom musí
veľa telefonovať."
Ak je založené na
vynikajúcich ľudských vlastnostiach, nie je teda šľachtictvo
dostupné pre každého, bez ohľadu na to, s akou krvou sa
narodil? Veď duchu týchto zásad mnohých z nás vychovávali
rodičia a do všetkých to ešte pred pár rokmi vštepovali v
škole. A aj dnes sa to objavuje vo volebných bonmotoch
všetkých politikov. Ako veľmi želaný imidž, ktorý sa hneď
po voľbách s úľavou odkladá.
"Možno preto,
že človek je dosť lenivý a šľachtictvo núti duševne sa
rozvíjať, nepopustiť si uzdu," usmial sa knieža
Radziwill-Anoškin. "Aj nás od detstva učili byť
predovšetkým čestnými. Vernosť nášmu pôvodu bola aj vecou
hrdosti, tradícií, úcty, no najmä mravných morálnych
kritérií. To nám pomohlo preniesť sa cez mnohé krivdy a
ťažkosti. Ale mali sme aj výhodu: schopnosť vnímať všetko
z nadhľadu, a preto všeličo vidieť jasnejšie aj ľahšie
prežiť. Pravdaže, priznať sa so svojím pôvodom bolo
ťažké, veď v minulosti sa pokladal za zločin a našu rodinu
preň dokonca súdili. Ale nezlomili."
Kdekto sa o to
však pokúšal. Rok pred prevratom navštívil inžiniera
Anoškina, zamestnaného vtedy vo Výskumnom ústave vodného
hospodárstva, kapitán ŠtB s ponukou na spoluprácu. Vedec
Anoškin ho však zdvorilo odprevadil: "Pán kapitán, vy
ste zrejme dobrý policajt, no bol by z vás mizerný vedec. Ja
som dobrý vedec, no bol by zo mňa mizerný policajt. Šuster,
drž sa svojho kopýtka." Kapitán sa už
neukázal, a vedec Anoškin musel do mesiaca odísť z vedúcej
funkcie.
"Odvaha je priamo
úmerná nášmu sebavedomiu," zdôrazňuje knieža
Radziwill-Anoškin. "A prípadný strach z následkov
pomáha eliminovať aj zodpovednosť. O najťažších
situáciách som napríklad rodine povedal, až keď som ich
vyriešil."
Viera v seba napokon
priniesla Anoškinovcom satisfakciu - začiatkom roku 1998 bol
súrodencom Anoškinovcom obnovený voroncovský grófsky pôvod
a vzápätí im bol potvrdený titul kniežat
Radziwill-Anoškinových.
Ešte predtým sa v
bratislavskom pravoslávnom Kostole sv. Mikuláša stali dospelé
deti kniežaťa Juraja - Juraj a Viera - svedkami cirkevného
sobáša svojich rodičov. Keď sa brali v šesťdesiatom
šiestom prvý raz, Marianne Kračúnovej sa o druhej oficiálnej
svadbe ani nesnívalo. Akurát možno verila v striebornú,
zlatú a ďalšie, akými niektoré dvojice deklarujú, že im aj
po rokoch stojí za to byť spolu. Krátko pred prvým svadobným
obradom netušila nevesta ani to, že sa stane nielen manželkou,
ale aj kňažnou. Svoj pôvod jej snúbenec odhalil až v deň
sobáša. Prijala to ako čerešničku na šľahačke
slávnostného dňa a viac sa tým nezaoberala. Vytrvalosť, s
akou sa Juraj o ňu usiloval, bola dostatočnou zárukou, že
nech by z tohto vtedy rizikového faktu vyplynulo hocičo, bude
pre rodinu dostatočnou oporou. Presvedčilo ju o tom už ich
zoznámenie.
Začalo sa
šesťdesiatimi haliermi, ktoré neznámemu mládencovi dala na
lístok, keď mu pri stánku nemal kto rozmeniť peniaze. Na
druhý deň ju na tej istej zastávke počkal, aby dlh vrátil a
potom ho dlhšie nebolo. Netušila, že ju vyčkáva každý
deň, a nevie si vysvetliť, prečo sa nedá vystriehnuť.
Príčinu pochopil, až keď sa napokon predsa len dočkal.
Marianna bola učiteľka a pretože v šesťdesiatych rokoch sa
vyučovalo na zmeny, chodievala do školy týždeň doobeda a
týždeň poobede.
Dnes kňažná
Marianna (žena vydajom za šľachtica automaticky získava
titul, muž-nešľachtic si ho zjednodušene povedané, po
sobáši so šľachtičnou musí zaslúžiť) spolu s manželom,
deťmi a ostatnou rodinou pracuje v Aristokratickom združení
Slovenska na obnove aristokracie v postkomunistických
krajinách.
Podľa deklarácie
združenia "nemôže aristokracia, s ktorou sa
spájajú pojmy česť, zásadová morálka, intelekt, etika,
uprednostňovanie pravdy a nepodplatiteľná hrdosť, dopustiť,
aby sa národy zbavené tyranie a teroru komunizmu dostali do
područia novodobého trhového otroctva, stratiac vieru, nádej
a ilúzie o existencii dobra a všetkých tradičných ľudských
hodnôt dávajúcich nášmu životu zmysel".
Názov združenia
pôsobí možno trochu anachronicky a s niektorými formuláciami
by sa podaktorí z nás možno nestotožnili. Strasti
"trhového otroctva" sme však s výnimkou trhových
otrokárov už pocítili všetci, takže AZS minimálne pre tento
cieľ určite vzbudzuje zvedavosť.
Na internetovej
stránke sa o ňom hovorí, že je to "medzinárodná
šľachtická organizácia, ktorá celosvetovo združuje potomkov
rodovej šľachty i ľudí z radov inteligencie - osobnosti
s výnimočnými charakterovými vlastnosťami, nadšené cieľmi
AZS, ktorých činnosť smeruje k obrode
aristokratického myslenia, tradičných morálnych a duševných
hodnôt a hodnotových kritérií".
A v lete sa v
médiách uvádzalo, že ako duševnému aristokratovi
udelilo AZS hercovi Ladislavovi Chudíkovi čestné členstvo AZS.
To znamená, že ho zaradilo medzi ľudí, ktorí sú aristokrati
konaním, prejavom, uplatnením v spoločnosti, teda aristokrati
duchom. Okrem rodových šľachticov, ktorým potvrdzuje či
obnovuje ich rodovú aristokratickú dôstojnosť, si AZS
vytýčilo za cieľ pozdvihnúť a prípadne i nobilitovať do
šľachtického stavu aj takéto osobnosti. Určujúce je pritom
ich vzdelanie, konanie, uplatnenie v spoločnosti, no
predovšetkým uplatňovanie vysokých mravno-etických
princípov vo vlastnom živote.
Knieža Juraj to
zovšeobecnil: "Leonardo da Vinci delil ľudí do troch
skupín: Tí, ktorí nevidia, tí, ktorí vidia, ak sa im
ukáže, a tí, ktorí vidia sami od seba. Nás zaujíma tá
tretia skupina."
Lakonicky by sa dalo
povedať, že prácou na sebe a náročnosťou, ale nie na
hmotné statky. Medzi príslušníkmi rodu Radziwill-Anoškin sa
pohŕda hlúposťou, namyslenosťou a pýchou, malomeštiactvom a
zištnosťou.
Podstatné je
duševné bohatstvo. A naozaj obohacovať môžu len
ľudia, kultúra, vedomosti, nie peniaze. Veď do hrobu
si nikto nič nevezme. Zlomyseľník by možno namietol, že toto
tvrdenie vyplýva z faktu, že väčšina východoeurópskej
šľachty nemá nijaké majetky. To je síce pravda, no podľa
kniežaťa Radziwill-Anoškina vychádza najmä z opovrhovania
krátkozrakou malomeštiackou povýšenosťou, pýchou a snahou
vytvárať prázdny dojem.
"Cením si
predovšetkým schopnosť vidieť. Cením si nezištnosť,
obetavosť, vzdelanosť, schopnosť počúvať, empatiu, ale
najmä hrdosť," vyratúva knieža. "Človek bez
hrdosti je len pol človeka. V mojich očiach však stráca
vážnosť aj hoci najmúdrejší, najhrdší a najčestnejší
človek, ak nie je galantný k dámam. Nejde totiž len o formu. Svojím
správaním v spoločnosti nepriamo formujeme aj svoje okolie."
Ani to
najvznešenejšie správanie, hrdosť a zmysel pre česť a
spravodlivosť však predsa len nedokážu z ľudského života
vygumovať neprávosti, krivdy, a nie iba "vtedy", ani
dnes. Hoci má knieža Radziwil-Anoškin nedobré skúsenosti s
predošlou mocou, tvrdí, že si nijakú ukrivdenosť
nepripúšťa. Cíti sa dosť silný, aby presadil právo. A ak
mu aj niekto ukrivdil, pokladal to vždy skôr za vlastné
zlyhanie - nemal mu to dovoliť.
Jeho syn knieža Juraj, občianskym povolaním stavebný inžinier a vedec, ako jeho otec, si však napriek tomu myslí, že ak niekto niekomu predsa len ublíži, mal by ako satisfakciu použiť čarodejné slovíčko: prepáčte. Doma rovnako ako na verejnosti, ba v úzkom kruhu možno ešte dôslednejšie. Prehovorila z neho skúsenosť z detstva. Ak čosi vyviedli deti z tejto rodiny, dostali namiesto bitky úlohu - v kúte o svojom čine premýšľať, uvedomiť si a priznať chybu, ospravedlniť sa. Jeho sestra kňažná Viera, magistra filozofie, vedecká ašpirantka v odbore dejín umenia a archeológie spomína, že sa to znášalo ťažie, ako keby im priložili zopár poza uši, no teraz jej to uľahčuje situácie, v ktorých sa treba za niečo ospravedlniť. A obaja oceňujú rodinnú zásadu, že každý spor sa musí vyriešiť najneskôr do večera. Prenášať nepríjemné pocity do nového dňa je nezmyselné plytvanie energiou.
Istý potomok
dosť slávneho panovníckeho rodu vraj tvrdí, že šľachtic
nemá pracovať, ale zariadiť si veci tak, aby naňho robili
iní. Pri šírení takejto filozofie je jasné, že korene
neúcty a nevraživosti voči príslušníkom tohto stavu netreba
hľadať len vo vývoji dejín či minulorežimovej propagande...
AZS si to uvedomuje a
presadzuje celkom iné ciele. Šľachta musí pracovať
veľmi veľa, musí aj ustavične študovať a ovládať
čo najviac činností, umení, všetko, čo sa v ľudskom
živote dá obsiahnuť, robiť všetko pre to, aby sa pre
spoločnosť stala užitočnou.
Leňosi robia tejto
vrstve rovnakú medvediu službu ako rôzni lžiaristokrati,
ktorí z titulov - pravda neraz iba na vizitkách - ťažia. AZS
sa preto snaží prostredníctvom ministerstva spravodlivosti
dostať pod kontrolu šľachtické tituly, aby sa s nimi nemohli
robiť podvody.
Toho, kto požiada
o obnovenie či udelenie šľachtického titulu, musí
odporučiť člen Aristokratickej rady. A titul sa mu vráti, len
ak okrem genealogických vyhovie aj prísnym etickým
kritériám. Celý proces však treba vnímať tak, že s
výnimkou potomkov dynastií sa potomkovia ostatnej šľachty
stávajú šľachticmi, len ak patria k niektorému
panovníckemu, v našom prípade Kniežacemu Dvoru
Kniežaťa Radziwill-Anoškina.
Kniežací Dvor má vlastné
medzinárodné genealogicko-heraldické centrum, ktoré vedie
šľachtické archívy a registrácie.
Aby mohol obnovovať
či potvrdzovať, nobilitovať prípadne i odnímať
šľachtický stav, musí knieža - ako priamy potomok
panovníckej dynastie - mať vlastný kniežací dvor a domáci
kniežací rád. Vytvoriť a viesť vlastný kniežací dvor má
právo okrem okrem suverénnych panovníkov len priamy potomok
panovníckej dynastie.
"My podmieňujeme
vstup do radov aristokracie duchovným šľachtictvom,"
zdôrazňuje hlava AZS. Ak sa niekto správa a žije ako
šľachtic, zaradíme ho medzi šľachtu a nedržíme sa
archaizmov, ktoré by to znemožňovali. Ba uprednostníme ho aj
pred mnohými rodovými šľachticmi. Chceme, aby členmi nášho
dvora boli najlepší predstavitelia tohto národa - vedci,
umelci, politici. Držíme sa však pritom nepísanej zásady,
že šľachtic je ozajstným šľachticom až v tedy,
keď ho tak nazve jeho okolie. A to sa nedá dosiahnuť
inak, ako kvalitou."
Z viacerých -
najmä slovanských - krajín presakujú chýry, že tamojšia
aristokracia sa vzhľadom na vedomie vlastných kvalít usiluje o
monarchiu. Nie je táto myšlienka cieľom snaženia AZS aj na
Slovensku?
"V nijakom
prípade," zasmeje sa knieža. ,,Zaujíma nás
duševná a morálna obroda, nie politika. Nepokladáme
za správne, aby si aristokracia zakladala na privilégiách,
ktoré ľudí vynášajú hore či sú múdri alebo hlúpi. A nie
je to namieste ani v demokracii, kde ak sa presadí parlamentným
systémom, má zase právo byť na čele spoločnosti aj ten, kto
na to schopnosťami a vedomosťami nestačí," dodáva.
"Niektorí západní aristokrati nám vytýkajú, že v
porušujeme klasický šľachtický kánon. Žijeme však v
súčasnosti a ja mám ako Hlava Kniežacieho Dvora právo
vydávať a uplatňovať také kánony, aké uznám za vhodné.
Ak chceme zaangažovať súčasníkov, najmä mládež,
nemôžeme sa pridŕžať archaizmov."
Diskusia okolo týchto myšlienok sa odohrávala na dvore starého domu. Na obyčajnom dvore zaplavenom zeleňou a kvetmi, aký má s výnimkou panelákov veľmi veľa domov na Slovensku. Nijaké kráľovsky pôsobiace sídlo. Skôr zhmotnená myšlienka nemeckého fyzika a filozofa Carla F. von Weizsäckera. Podľa neho je aristokratickosť predovšetkým istá forma askézy a sebaovládania. Fyziologickú dôležitosť istých foriem askézy, po grécky tréningu, spoznali podľa Weizsäckera prví práve šľachtici. A ako vládnucej vrstve im vraj nemohlo zostať skryté, že ekonomický blahobyt umožňuje uspokojiť pudy lenivosti, hladu, sexuality vysoko nad mieru fyziologických funkcií. Ale ani to, že vládnuca vrstva, ktorá úplne využije všetky dostupné formy pudového uspokojenia, je odsúdená na skorý zánik. Ak si teda šľachta chce zabezpečiť trvanie, musí sa v tomto zmysle orientovať na pravdu, nie na šťastie.
Niet rizikovejšej orientácie. V novodobom trhovom otroctve neraz dokonca smrtiacej. A nielen pre šľachticov, či sa už pokladajú za rodových alebo duchovných. Pre každého, komu je pravdivosť a pravosť zákonom, aj keď sa narodil, žil a chce zomrieť "len" ako človek - hoden titulu Homo sapiens.
Marta Moravčíková
© AZS, február 2006